Na de aanmelding? 

U heeft zich aangemeld en wat nu?

Een kleine handleiding…

U heeft zich aangemeld of iemand anders heeft u geholpen of geadviseerd voor een aanmelding bij Steenland & Schins bewindvoering. We hebben een boekje samengesteld zodat u alvast kunt lezen wat er allemaal gaat gebeuren en wat u eventueel alvast kunt voorbereiden.

De intake

De intake betekend een eerste kennismaking met elkaar. De intake vindt plaats met Robin Steenland (sluik haar) of met Froukje Schins ( krulletjes). Tijdens de intake kan iemand van de betrokken zorginstelling aanwezig zijn of een familie of kennis die veel bij u betrokken is. Dit mag u zelf kiezen. De intake duurt maximaal 1,5 uur. Als we nog niet alle stappen doorlopen hebben die bij de intake horen maken we een vervolg afspraak.

Wat doen we tijdens de intake:

  • Kennismaken
  • Uitleggen wat bewindvoering inhoud en uw vragen rondom dit onderwerp beantwoorden
  • Situatie in kaart brengen
  • Wensen en verwachtingen wederzijds uitspreken
  • Gegevens uitwisselen
  • Kijken of er een klik is
  • Opstellen wat het doel is en hoe we dit gaan bereiken
  • Uitleggen in welke volgorde we welke stappen moeten ondernemen totdat u daadwerkelijk onder bewind staat bij ons.
  • Schulden overzicht opstellen voor de aanvraag bij de rechtbank.

Als blijkt dat er een samenwerking kan plaatsvinden gaan wij aan de slag om de aanvraag in orde te maken. Hiervoor hebben we van u nodig:

  • Kopie geldig legitimatie bewijs.
  • Een deskundige (medische) verklaring.
    Dit is een verklaring die opgesteld kan worden door iemand met een maatschappelijke- of medische studie op HBO- of academisch niveau. Te denken valt aan maatschappelijk werker of psychiater etc. U kunt aan de contactpersoon vragen of ze dit voor u willen opstellen.
  • Een akkoordverklaring van direct betrokken familie .
    Om te voorkomen dat er niet zomaar een beschermingsmaatregel wordt uitgesproken wil de kantonrechter van de naaste familie graag weten of zij akkoord gaan. Naaste familie kan bijv. uw zus, uw kinderen, uw partner, uw moeder etc. zijn. Als we de gegevens hebben van de naaste familie die u dit formulier wilt laten invullen leveren wij u de verklaring aan en dient u ervoor te zorgen dat de familie het invult en weer terugstuurt naar ons postadres.
  • Een bereidverklaring van de voorgestelde bewindvoerder
    Voor deze verklaring zullen wij zorg dragen. U hoeft hier zelf niets voor te doen.

Onze ervaring is dat de aanvraag ongeveer een maand na de intake compleet is om te versturen. Dit is medeafhankelijk van de door u getoonde inzet.

De aanvraag wordt verstuurt naar de kantonrechter

De kantonrechter bepaald namelijk door het lezen van de aanvraag of het goed is voor u om onder bewind gesteld te worden.  De rechtbank stuurt u een brief met het tarief voor de zitting, griffiekosten genoemd. U dient de griffiekosten zelf te betalen binnen de gestelde termijn. U kunt de nota griffiekosten aan ons doorsturen nadat u de nota betaald heeft. Als wij de nota ontvangen hebben vragen wij de kosten voor u terug via bijzondere bijstand. De gemeente bepaald of u hier recht op heeft. Onze ervaring is dat na het inzenden van de aanvraag de nota griffiekosten na ongeveer 3 weken in uw brievenbus verschijnt.

Na de betaling van de griffiekosten krijgen wij en u een uitnodiging voor de rechtszaak. Wij zullen contact met u opnemen om af te spreken waar we ons ontmoeten die dag. Onze ervaring is dat dit ongeveer 3 weken duurt.

Bij de kantonrechter

U moet een geldig legitimatie bewijs meenemen naar de rechtbank. De kantonrechter kan u enkele vragen stellen tijdens de zitting bijv. over waarom u onder bewind wilt, hoe het kan dat de schulden ontstaan zijn en ook over hoe we dit gaan oplossen. De kantonrechter zal een uitspraak doen en wanneer de kantonrechter het wenselijk vind dat u bij ons onder bewind gesteld wordt de beschikking in orde maken. Als we de beschikking ontvangen kunnen onze werkzaamheden starten.

Na de ontvangst van de beschikking

Na de ontvangst nemen wij contact met u op over het ophalen van de post. Wij willen graag dat u de post ordent op volgorde van afzender en op datum. Dus, post van bijv. woonzorg bij elkaar zoeken en de oudste brief onderaan en de nieuwste brief bovenop.  Als dit u niet zelf lukt kijken we naar een vrijwilliger in uw omgeving of van de gemeente.

Nadat wij de geordende post in ons bezit hebben

Schrijven wij alle betrokken bedrijven of instellingen aan en stellen we ze op de hoogte van de beschikking, tevens zullen we met de beschikking een rekening openen bij de ING. Een beheerrekening en een leefgeld rekening. Van de leefgeld rekening ontvangt u een pinpasje, hierop maken wij u leefgeld over. Alle brieven die u na de beschikking nog thuis krijgt moet u doorsturen naar ons postadres. Het duurt namelijk soms even voordat alle bedrijven de gegevens verwerkt hebben.

Als uw eerste saldo op de beheerreking binnen is

Als wij u inkomsten ontvangen kunnen we starten met de betalingen en het huidige budget in kaart brengen. Er zijn 5 vaste lasten die betaald moeten worden: Huur/ hypotheek, Energiekosten, WML, APV en zorgverzekering. Over de rest van de uitgaven zullen we een afspraak moeten plannen om te kijken wat voor u belangrijk is en wat haalbaar is binnen het budget. Wat er niet is, kunnen we ook niet besteden!

Inlogcode

Wij werken met een computersysteem waarbij u een inlog code krijgt zodat u vanuit thuis kunt zien welke betalingen er verricht zijn. De inlogcode krijgt u zodra wij de eerste betalingen hebben verricht.

Communicatie

In het intake gesprek hebben we al besproken op welke wijze en hoe vaak we contact met elkaar hebben totdat de beschikking rond is.

Na het budget gesprek en tijdens de start van de daadwerkelijke werkzaamheden nemen wij regelmatig contact met u op om de stand van zaken door te spreken en te bespreken of er nog bijzonderheden zijn. Dit totdat het budget zodanig loopt dat we het contact kunnen afbouwen naar tenminste 1 x per maand. Wanneer er vanuit u kant vragen zijn of zaken zijn die u ons moet doorgeven kunt u op maandag tot en met woensdag en op vrijdag tussen 10:00uur en 12:00uur contact met ons opnemen.

U kunt ons ook een mailtje sturen en wij zullen dit binnen 2 werkdagen beantwoorden. Wij komen nadat al u zaken lopen tenminste 1 x per jaar op huisbezoek. We bespreken de gehele stand van zaken en overhandigen u de schuldenoverzichten, budgetoverzichten en spaargeldoverzichten.

Kosten bewindvoering

De kosten kunt u hier vinden 
Jaarlijks worden de kosten door een extern orgaan vastgesteld genoemd LOVCK. Landelijk Overleg Vakinhoud Civiel en Kanton.

Klachten procedure

Wanneer u een klacht wilt indienen kunt u de stappen doorlopen een de hand van de klachtenprocedure. U kunt deze hier lezen.

Beëndiging bewindvoering

  • Bewindvoering eindigt wanneer wij ontslag aanvragen bij de rechtbank voor uw bewind en dit wordt door de kantonrechter goedgekeurd.
  • Wanneer u einde bewind aanvraagt bij de rechtbank en dit wordt door de kantonrechter goedgekeurd.
  • Bij overlijden.
  • Na het verstrijken van de door de rechtbank vastgestelde termijn die in de beschikking staat vernoemd.

Contact met ons

Telefoon

045 – 208 0028

E-mail

info@steenlandschins.nl

Ons postadres

Postbus 65
6336 ZH Hulsberg

Wij zijn bereikbaar op

Maandag 10.00 – 12.00
Dinsdag 10.00 – 12.00
Woensdag 10.00 – 12.00
Vrijdag 10.00 – 12.00